تداوم بازداشت و بی خبری از عباس لسانی، فعال ترک
خبرگزاری هرانا – علیرغم گذشت بیش از یک ماه از بازداشت عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) و پیگیری های مکرر نزدیکان و خانواده وی اطلاع دقیقی از محل نگهداری و وضعیت این شهروند اهل اردبیل در دست نیست. این در حالی است که آقای لسانی از روز بازداشت دست به اعتصاب غذا زده و این موضوع باعث افزایش نگرانی در ارتباط با شرایط جسمی وی شده است. عباس لسانی در تاریخ ۲۵ دیماه و پس از پایان جلسه دادرسی مجدد بازداشت شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بیش از یک ماه از بازداشت و بی خبری از عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) اهل اردبیل می گذرد.
ممانعت از ملاقات خانواده آقای لسانی با ایشان و اعتصاب غذای وی باعث افزایش نگرانی از وضعیت این شهروند شده است.
همزمان با بی خبری از عباس لسانی، تعدادی از شهروندان اردبیلی در هفته‌های اخیر به طرق مختلف، از جمله دیوارنویسی و نصب شعار نوشته و پوسترهایی در سطح شهر خواهان آزادی این فعال سرشناس ترک (آذربایجانی) شده‌اند.
همچنین روز گذشته در جریان مسابقه فوتبال بین تیم‌های فوتبال تراکتورسازی تبریز و استقلال تهران، هزاران تماشاگر حاضر در ورزشگاه تبریز با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی عباس لسانی و زندانیان سیاسی شدند.
روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۹۷، شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز، درخواست واخواهی این شهروند را رد و محکومیت او به ۱۰ ماه حبس از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه‌های مخالف نظام” را تایید کرده است.
عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز که پس از اعتراض وی به نحوه دادرسی و درخواست واخواهی مجدد وی تشکیل شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.
این شهروند اردبیلی در تاریخ ۱۵ دی‌ماه توسط شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب اردبیل بازداشت و جهت اجرای حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری به زندان تبریز منتقل شده و دو روز پس از بازداشت با وارد شناخته شدن اعتراض وی به نحوه دادرسی، با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و تا زمان دادرسی مجدد که زمان آن روز ۲۵ دی‌ماه تعیین شد به صورت موقت از زندان تبریز آزاد شد.
روز دوشنبه ۲ مهرماه ۱۳۹۷، عباس لسانی از طریق پیامک از صدور حکم غیابی علیه خود با خبر شده بود.
لازم به یادآوری است که روز دوشنبه ۱۱ تیرماه چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” عباس لسانی همراه با سه شهروند دیگر ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرده بود.
ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است.